Boekrecensie ‘Voor wie verloren heeft en zoekt’

Mei 2018

‘Voor wie verloren heeft en zoekt’  (Lory Wagenaar, ISBN 9789492421531) bedoeld voor iedereen die een dierbare verloor en een steuntje in de rug kan gebruiken. In het boek vind je herkenning van de vele, onbekende gevoelens die je als nabestaande overspoelen. Tevens leer je je eigen voelen en denken begrijpen. In de uitleg over het verwerken van een groot verlies vind je houvast en hoop, en doe je ideeën op om te leren omgaan met het verlies van je dierbare.

Voor familie, vrienden en hulpverleners

Voor mensen in de nabije omgeving van iemand die rouwt, biedt het boek de kans om op een indringende manier kennis te nemen van wat de bedroefde nabestaande allemaal doormaakt. Vanuit het diepe begrip dat daaruit voort vloeit, zal het makkelijker zijn om de nabestaande te ondersteunen. Wie professioneel betrokken is, zal kennis maken met nieuwe manieren waarop het verlies van een dierbare verwerkt kan worden.

Marinus van den Berg over dit boek:

‘Dit is een boek met veel erkenning en herkenning voor rouwenden. Het boek kan voor hen een gesprekspartner zijn. De dagboekpassages gaan over de waarde van de liefde. Het is een dagboek over unieke liefde, zoals liefde kan zijn. In het beschouwende deel krijgt de lezer waardevolle gedachten en ervaringen aangereikt.’

Recensie dagblad Twentsche Courant Tubantia, 31 maart 2018:

Een waardevol en troostrijk boek… Dit boek plaatst de mens en zijn ervaring rondom levenseinde weer in het middelpunt van de hulpverlening… (een) uiterst toegankelijke boek…’

Prof. dr Anne van der Meiden, theoloog en communicatie wetenschapper:

’Een boek vol waarheid, mooie passages en gedachten, herkenbaar en goed geschreven.’

Marcel Olde Rikkert, hoogleraar geriatrie, Radboudumc, Nijmegen:

’Dit boek weet bij velen een snaar te raken. We zijn in een tijd gekomen waarin we gemiddeld langer en gelukkiger leven dan ooit. Tegelijkertijd zijn we meer dan ooit bezig met levenseinde en rouw. Dit boek geeft een doorleefd beeld van hoe inspannend en hoe mooi het kan zijn wanneer je ook het hoofdstuk na het afscheid samen met je dierbare kunt schrijven.  Het boek geeft je vele waardevolle aanbevelingen.’

Boek Boek