Al vanaf het begin vrijwilliger bij Hospice Schagen. Hoe kwamen Iris en Niko Lieshout daartoe?...

November 2017

In 2011 leerden we Lied van der Lubbe kennen, die ons getrouwd had op 5 december dat jaar. Lied was samen met Arend Sijpestijn in het bestuur om Hospice Schagen mede  te realiseren o.a. als contactpersoon naar de Gemeente. Toen ze aan ons vertelde dat er een hospice in Schagen zou komen, werden we beiden bijzonder  enthousiast. Zo konden we ons via die manier inzetten voor onze medemens en kwamen we als eerste op de aanmeldingslijst als vrijwilligers. Het wachten duurde even en na een intensieve opleiding te hebben gevolgd van 2 dagen, om ons goed voor te bereiden op onze taak, was het toen eindelijk zover in september 2014. We hebben toen met een heel stel vrijwilligers vol enthousiasme meegeholpen met het klaarmaken van de start van Hospice Schagen in verzorgingshuis De Bron.

Naast andere gasten mochten we onze allereerste gast ruim drie maanden verzorgen, waarbij we veel leerden hoe alles zo optimaal mogelijk werkte in de verzorging van de gast en de familie daarom heen. Niko helpt naast de verzorging ook met klussen en ik geef naast de verzorging ook handmassages. Hiermee help ik de gasten te ontspannen. Niet alleen de gasten, maar ook de familie daarom heen kunnen eventueel een handmassage ontvangen van mij. De opleiding daartoe leerde ik in het Ziekenhuis in Den Helder.

Het is in onze nieuwe hospice heerlijk werken, alhoewel het knusse van De Bron ook wel wat had hoor. De samenwerking onderling met vrijwilligers en verpleegkundigen is saamhorig en heel plezierig. Er zijn steeds twee vrijwilligers die de verpleegkundigen ondersteunen tijdens de verzorging van de gasten.

Hoewel onze gasten vele gezichten zullen zien tijdens hun verblijf, waarbij ze gelukkig altijd kunnen spieken op het naambordje dat wij dragen,  hebben wij een heel belangrijk aspect met zijn allen gemeen; onze neuzen staan allemaal dezelfde kant op. We willen het onze gasten en omringende familie namelijk zo comfortabel en waardevol mogelijk maken in deze vaak moeilijke laatste periode van het leven van onze gast. Met hart en ziel zetten wij ons allen daarvoor in, met zo’n  waardevol en dankbaar resultaat dat het vrijwilligersaantal gelukkig nooit een probleem is.

We hopen dit nog heel lang te mogen en kunnen blijven doen!

Niko en Iris Lieshout

Niko en Iris Lieshout Niko en Iris Lieshout